Is vet ongezond? Moeten we vetarm of vetrijk eten?

Blauw bord met de tekst ‘Weight Gain’.

Tegenwoordig zien we vet als ongezond. Je wordt er dik van als je er te veel van eet. Maar is dat wel zo? Is vet wel zo ongezond als wij denken of heeft ons lichaam het nodig? En wat is vet eigenlijk? Wij zochten het uit en hieronder lees je het antwoord.

Wat is vet?

Vet is een voedingsstof die in bijvoorbeeld kaas en olie zit. Het is een mengsel van vetzuren. Vet is een bron van vitamine A, vitamine D, vitamine E en vetzuren.

Hamburger met kaas, tomaat en sla.

Vet in voedingsmiddelen bestaat altijd uit verzadigd en onverzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt het cholesterol. Dit is niet goed voor de bloedvaten en verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen, is het van belang de producten met veel verzadigd vet te vervangen voor producten met onverzadigd vet.

Er zijn meerdere soorten vetten. De meeste vetten heeft ons lichaam nodig.

Is vet ongezond?

In tegenstelling tot veel mensen denken leidt vet eten niet per definitie tot overgewicht. Het gaat erom hoeveel energie de dagelijkse voeding levert en of de energie-inname en het energiegebruik in evenwicht zijn.

Veel vet in het voedsel leidt ook tot veel energie, waardoor de kans op overgewicht toeneemt.

Verzadigd vet is wel ongezond, omdat het hart- en vaatziekten kan veroorzaken. Vervang daarom verzadigd vet voor onverzadigd vet.

Vet uit eten dat je niet gelijk gebruikt als energiebron wordt makkelijk omgezet in lichaamsvet. Lichaamsvet is bedoeld als energievoorraad en als bescherming voor je organen en tegen de kou.

Vetarm of vetrijk eten?

Hoewel de kans op hart- en vaatziekten en overgewicht dus kan toenemen, heb je ook vet (energie) nodig om te kunnen functioneren. Ook hebben cellen vetzuren nodig als bouwstenen.

Als je niet iedere dag vet voedsel eet (zoals pizza of een hamburger) hoeft vet niet schadelijk te zijn, zolang het maar onverzadigd vet is.

Schijf van Vijf met vijf vakken.

Vetvrij eten is niet goed, want je lichaam heeft vet nodig, zoals hierboven beschreven staat. Wel is het belangrijk om gezond te eten volgens de Schijf van Vijf, veel groenten, fruit en vis bijvoorbeeld, want dat is wat ons lichaam nodig heeft qua bouwstoffen.

Als je veel vetrijk voedsel eet, is het goed om even vetarm te eten, zodat de kans op overgewicht kleiner wordt.

Natuurlijk word je dik van vet als je er te veel van eet, maar dat is ook zo met suiker. Dat is met bijna alles het geval.

Conclusie

Het kan dus niet veel kwaad om vet te eten, want ons lichaam heeft het nodig. Zolang je niet iedere dag vet voedsel eet (pizza, hamburger) en volgens de Schijf van Vijf eet, kan het niet het zo veel kwaad.

Eet gewoon wat je lekker vindt, zolang het maar in de Schijf van Vijf staat en met mate.

Wil je inspiratie voor vetrijke recepten? Koop dan het kookboek ‘Koolhydraatarm, Suikervrij, Vetrijk’!

Receptenboek ‘Koolhydraatarm, Suikervrij, Vetrijk’ met een pan met spinazie en ei.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: