Dit is waarom we allemaal volgens de Schijf van Vijf moeten eten

Op school leer je het al: eten volgens de Schijf van Vijf. Maar, wat is de Schijf van Vijf en waarom zouden we eten volgens de Schijf van Vijf? Lees verder voor het antwoord.

Wat is de Schijf van Vijf?

De Schijf van Vijf is een model dat in 1953 ontwikkeld is door het Voedingscentrum. Het is bedoeld als hulpmiddel voor gezond eten. Het bevat vijf vakken, een voor groenten en fruit, een voor drinken (water, thee), een voor granen en aardappelen, een voor olie en vet en een voor zuivel, vlees en vis.

Schijf van Vijf met de vijf vakken.
De Schijf van Vijf met de vijf vakken

Als je elke dag eet volgens de Schijf van Vijf, krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen.

De Schijf van Vijf is gericht op de gemiddelde Nederlander die twee keer per dag brood eet. Deze aanbeveling wordt dus gedaan zodat hij aansluit bij hoe veel mensen toch al eten; daardoor hoeven ze hun voedingspatroon niet volledig om te gooien. Maar het model van de Schijf van Vijf heeft daardoor ook zijn beperkingen, want niet iedereen eet uiteraard gemiddeld.

Ook in het buitenland zijn er vergelijkbare modellen, zoals de ‘Healthy Food Pyramid’ in de Verenigde Staten.

Is eten volgens de Schijf van Vijf gezond?

De Schijf van Vijf is er dus voor bedoeld om gezondere keuzes te maken, zodat mensen gezonder eten. Natuurlijk is er ook kritiek, want de laatste aanpassing dateert uit 2016 en is dus alweer vijf jaar geleden. Ook is het gebaseerd op het gemiddelde, want ieder mens eet natuurlijk weer anders. Zo kan jou eetgewoonte verschillen met dat wat wordt aanbevolen in de Schijf van Vijf.

Hamburger met kaas, tomaat en sla.
Een hamburger is bewerkt vlees

In 2016 zijn er een aantal dingen verandert, zoals de aanbeveling van groente per dag; dat is van 200 gram naar 250 gram gegaan. Ook staat bewerkt vlees er niet meer in.

Toch is de Schijf van Vijf wel gezond, want als je elke dag iets eet uit elk vak uit de Schijf van Vijf, krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Conclusie

De Schijf van Vijf is in 1953 ontwikkeld om mensen betere keuzes te laten maken over voeding. Het bevat vijf vakken. Als je elke dag iets uit elk vak eet, krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen.

Eet ook volgens de Schijf van Vijf!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: