Dít doet suiker met je lichaam!

We weten allemaal wel dat suiker slecht voor ons is, toch? Toch weten de meeste mensen niet waarom suiker slecht is, naast het feit dat het slecht is voor de tanden. Daarom lees je hier wat de gevolgen van suiker kunnen zijn voor je lichaam en hoe je zo min mogelijk suiker kunt eten.

Wat is suiker?

Suiker is een zoete stof. Het komt van nature voor in voedingsmiddelen, zoals fruit (fruitsuikers) en suikerriet of suikerbiet (kristalsuiker of tafelsuiker). Suiker behoort tot de koolhydraten.

Houten bruine lepel met suikerklontjes erop.

Er zijn twee soorten suiker, namelijk monosachariden en disachariden. Die termen zul je niet vaak tegenkomen op verpakkingen, want door fabrikanten wordt er vaak een schuilnaam gebruikt voor suiker, zoals dextrose, melasse of turbinado. Er zijn nog veel meer schuilnamen voor suiker.

Productie van suiker

De suiker zoals wij die kennen komt uit suikerbiet en suikerriet. Dit wordt ook wel kristalsuiker of tafelsuiker genoemd.

De rietsuiker is afkomstig uit de sap van de stengel van het suikerriet. Suikerriet wordt voornamelijk verbouwd in Brazilië, India en China. Kristalsuiker komt uit de wortel van de suikerbieten. Suikerbieten worden in Nederland verbouwd, maar voornamelijk in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten.

Rietsuiker is vaak donkerder van kleur dan kristalsuiker, dit komt omdat rietsuiker korter wordt gecentrifugeerd dan kristalsuiker waardoor er een bruine siroop ontstaat.

De functies van suiker

Naast het feit dat suiker zoet is en mensen er daardoor dol op zijn, heeft suiker nog een aantal functies, namelijk:

  • Kleurmiddel. Soms heb je suiker nodig als kleurmiddel om het product een mooie en natuurlijke kleur te geven.
  • Structuurmiddel. Suiker is ook een structuurmiddel. Bij koekjes bijvoorbeeld wil je dat ze een mooie structuur hebben, dus voeg je een klein beetje extra suiker toe.
  • Zoetstof. Natuurlijk is suiker ook een zoetstof. Je herkent suiker aan de zoete smaak, dus dit kun je ook gebruiken om de koekjes (of iets anders) een iets zoetere smaak te geven.
  • Conserveermiddel. Veel fabrikanten gebruiken suiker als conserveermiddel. Met suiker kun je namelijk een milieu creëren dat ongunstig is voor bacteriën.
  • Geleermiddel. Een andere functie van suiker is om zuivelproducten en andere dranken steviger te maken. Dit noem je een geleermiddel.
  • Stabilisator. Stabilisatoren voorkomen bijvoorbeeld dat vlees uitdroogt of voorkomen vorming van ijskristallen in comsumptie-ijs. Dit is ook een functie van suiker. Veel fabrikanten gebruiken suikers als stabilisatoren in bijvoorbeeld chocolade.
  • Vulstof. Ten slotte is suiker een vulstof. Vulstoffen zijn stoffen die volume geven aan een product, bijvoorbeeld zoetjes of kauwgom.

Nu weet je waar suiker allemaal voor gebruikt wordt, maar is suiker slecht voor je? Dat lees je hieronder.

Is suiker slecht voor je?

Suiker is niet per definitie slecht voor je lichaam, want je lichaam heeft suikers en energie nodig om te kunnen functioneren. Maar, zoals dat met alles zo is, is teveel niet goed.

Te veel suiker kan leiden tot overgewicht of diabetes type 2. Verder kan te veel suiker leiden tot tandbederf, darmproblemen en vermoeidheid. Om deze gevolgen tegen te gaan, is het dus van belang dat je minder suiker eet. Dit kun je doen door bijvoorbeeld niet overal suiker op te doen en minder frisdrank te drinken. Ook door minder snoep te eten kun je het tegengaan.

Is het verstandig om suikervrije producten te kopen? Zijn deze producten gezonder?

Nee, suikervrije producten zijn niet per definitie gezonder, maar omdat de moderne mens (onbewust) véél te veel suiker eet, kan dit zeker bijdragen aan een gezonder lichaam. Je mag dus best suikervrij snoep kopen, maar doe dit niet te vaak, want in suikervrije producten zitten andere zoetmakers die net zo slecht zijn.

Hoe zit het dan met light producten, zoals cola light?

Ook light producten zijn niet per definitie beter voor je dan normale producten, maar het ligt eraan wat het voor product is. Koop je bijvoorbeeld light chips terwijl je wilt afvallen, dan heeft het geen nut, maar koop je light frisdrank in plaats van normale frisdrank, dan is het wel goed.

Het hangt er dus vanaf wat je voor product koopt. Maar wat is dan het beste: suikervrije producten, light producten of normale producten?

Als je gewoon gezond eet zoals de Schijf van Vijf dat adviseert, is er niks aan de hand en kun je gewoon normale producten (blijven) kopen.

Wat gebeurt er met je lichaam als je wel te veel suiker eet? Lees verder voor het antwoord!

Wat doet suiker met je lichaam?

Iedereen weet als het goed is wel dat suiker slecht voor ons is, omdat je er tandbederf van kunt krijgen, overgewicht, enzovoort. Maar is dat wel zo?

Zoals hierboven al staat beschreven heeft je lichaam ook suikers nodig om te kunnen functioneren, maar teveel is uiteraard nooit goed. Dat is het probleem van de huidige maatschappij: om elke hoek is er een supermarkt waar je energie- en suikerrijk voedsel kunt kopen. Daar komt dan nog bij dat in bijna alles suiker zit verwerkt. Hierdoor eet je al snel te veel terwijl je het vaak helemaal niet door hebt.

Als je lichaam te veel suiker binnenkrijgt, kun je last krijgen van diabetes type 2 (vroeger nog ouderdomssuiker genoemd), overgewicht of zelfs ernstig overgewicht (obesitas), vermoeidheid, tandbederf en darmproblemen.

Je alvleesklier bijvoorbeeld kan behoorlijk belast worden als je te veel suiker eet. De alvleesklier regelt namelijk de bloedsuikerspiegel door insuline aan te maken. Als je steeds te veel suiker binnenkrijgt, stijgt je bloedsuiker ook continu en moet je alvleesklier flink aan het werk om zoveel insuline aan te maken.

Ook je gebit kan aangetast worden door een teveel aan suikerrijke producten. Bacteriën in je mond zetten suikers om in zuren die je tandglazuur aantasten. Deze zuren bevinden zich ook in vruchtensappen en frisdranken (ook de light-versies). Veel appelsap of cola drinken vergroot dus de kans op tanderosie.

Ook vruchtensuiker kan problemen veroorzaken, zoals darmklachten als diarree, buikpijn en een opgeblazen gevoel.

Zeker diabetes en overgewicht vormen grote problemen in Nederland. In Nederland hebben namelijk zo’n 1 miljoen mensen diabetes! En vijftig procent van de totale bevolking van 18 jaar en ouder heeft overgewicht! Dat is natuurlijk bizar veel.

Daarom is het van belang om minder suiker te eten. Hieronder lees je een aantal tips hoe je dat kunt doen.

Tips om minder suiker te eten

Om jou minder suiker te laten eten en meer op je voeding te letten zijn er meerdere cursussen en andere hulpmiddelen ontwikkeld. Een daarvan werd al genoemd: de Schijf van Vijf. Maar er is meer. Zo is er bijvoorbeeld het programma ‘20 Dagen Suikervrij’ van Ria Kamelle of de cursus ‘Natuurlijk Suikervrij’ van de ‘Miss Natural Lifestyle’ van Eva van Zeeland.

Een cursus of receptenboek kopen is dus tip nummer 1 om gezonder te eten. Tip nummer 2 is dingen als tomatensaus, pindasaus of appelmoes zelf maken, want als je het zelf maakt zitten er veel minder bewerkte en ongezonde stoffen in. Heb je hier geen tijd voor? Koop dan de suikervrije versie in de supermarkt.

Verder is het belangrijk dat je weet wat suiker met je lichaam doet. Dat heb je hierboven gelezen, dus dat is geen probleem meer.

Wie is Ria Kamelle?

Ria Kamelle staat bekend om haar jarenlange kennis en ervaring met de overgang. Ze noemt zich zelf ook wel een ‘overgangsconsulente’. Wat ons betreft is dat meer dan terecht, aangezien ze al honderden vrouwen in de overgang heeft geholpen en waardevolle informatie biedt.

Foto van Ria Kamelle.
Ria Kamelle

Haar website (overgang.info) is haar thuisbasis. Hierop plaatst ze regelmatig nieuwe blogberichten en is er een community. Ook heeft ze een Facebook- groep en een Facebook account die al meer dan 15 000 keer is geliket!

Dat geeft wel aan hoeveel vrouwen ze al heeft geholpen en dat haar methodes ook echt werken en betrouwbaar zijn.

De cursussen en boeken die ze onder andere ontwikkelde zijn:

Wie is Eva van Zeeland?

Foto van Eva van Zeeland die voor een boom staat.

Eva van Zeeland (ook wel Miss Natural) is de eigenaar en oprichter van de Miss Natural Lifestyle, een website met veel informatie over gezondheid en een community. Zij heeft Orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd. Hierdoor weet ze dus veel af van gezondheid en suiker.

Ook heeft ze jarenlange ervaring in de fitnessbranche, dus ook op het gebied van bewegen weet ze waar ze over praat.

Eva wil graag andere vrouwen helpen en inspireren om ook een gezonde, natuurlijke en biologische leefstijl te ontwikkelen.

Dit zijn de cursussen die ze heeft ontwikkeld om jou die leefstijl aan te leren:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: