Zo ongezond is zout voor je lichaam. De waarheid over zout

Zout: we gebruiken het allemaal. Op de patat, ei, enzovoort. Wist je dat sommige mensen zelfs bijna overal zout op doen? Dat lijkt erg ongezond, maar is dat wel zo? Wat is zout eigenlijk?

Wij zochten het uit en hier lees je het antwoord!

Wat is zout?

Zout is een natuurlijk mineraal die oorspronkelijk uit de zee komt en is een van de vijf basissmaken (zoet, zout, bitter, umami (hartig) en zuur) die we kunnen waarnemen met onze tong.

Zout wordt gebruikt om ons voedsel lekkerder te laten smaken. In brood zit bijvoorbeeld veel zout, maar ook in kaas. Ook heeft het lichaam zout nodig om te kunnen functioneren. Als het maar niet te veel is, want te veel is nooit goed en kan problemen in je darmen veroorzaken.

Omstreeks 6000 v.C. werd zout waarschijnlijk ontdekt bij het meer van Yungcheng in China.

Pretzels met zout.

In zoutkorreltjes zitten hele kleine deeltjes. Deze deeltjes worden atomen genoemd en kun je niet met het blote oog zien. Wil je deze wel zien? Zorg dan voor een goede microscoop.

Met zout kun je veel smaakcombinaties maken. Denk bijvoorbeeld aan karamel-zeezout of labne (gerecht uit het Midden-Oosten).

Waar heb je zout voor nodig?

Je lichaam heeft zout nodig om goed te kunnen functioneren, maar waarom?

Zout is nodig om de zenuwen te prikkelen, de spieren samen te trekken en vocht af te voeren. Hiervoor is zo’n 1 tot 3 gram zout nodig, maar wij krijgen gemiddeld veel meer binnen, namelijk 9 gram. De Hartstichting adviseert om maximaal 6 gram zout per dag te eten. Dat is dus 3 gram minder dan wij nu gemiddeld per dag eten.

Is zout slecht?

Natuurlijk heeft je lichaam ook zout nodig, maar te veel is nooit goed. Teveel zout zorgt er namelijk voor dat je lichaam meer vocht vasthoudt. Dat klinkt misschien positief, maar dat is het niet. Dit vocht komt namelijk in de bloedvaten terecht waardoor er meer druk ontstaat op de bloedvaten. Hierdoor moet het hart harder werken om het bloed rond te pompen. Dit heet ook wel een hoge bloeddruk.

De gevolgen van een hoge bloeddruk zijn hart- en vaatziekten. Ook kan te veel zout eten leiden tot nieraandoeningen.

Ook wordt er gezegd dat teveel zout kan leiden tot maagkanker en botontkalking.

Kortom, eet niet te veel zout! Maar dit is nog niet zo makkelijk, want in heel veel producten zit zout. Daarom lees je hieronder in welke producten de meeste zout zit.

Waar veel zout in zit

Kant-en-klare pizza

In een kant-en-klare pizza zit al 6,25 gram zout, terwijl er wordt aanbevolen niet meer dan 6 gram zout per dag te eten. Als je een pizza eet, zou je dus de rest van de dag niks meer mogen eten waar zout in zit.

Soep

Ook in soep zit veel zout. Eet hier dus niet te veel van. Natuurlijk kan af en toe soep eten geen kwaad, maar die dit niet elke week.

Brood

In 1 snee brood zit gemiddeld 0,44 gram zout. De meeste mensen eten ongeveer 4, 5 of 6 broodjes per dag. Dan komt het zoutgehalte dat je binnenkrijgt via het brood neer op 1,76 gram voor 4 broodjes, 2,2 gram voor 5 broodjes en 2,46 gram voor 6 broodjes. Dit maakt dat ongeveer een kwart van je zoutinname afkomstig is uit brood.

Hamburger.

Kaas

Ook kaas bevat relatief veel zout. In 1 plak (30 gram) jong belegen kaas zit o,48 gram zout. In pak kaas zitten meestal 8 plakken. Dan komt het uiteindelijk uit op 3,84 gram zout per pak kaas. Als je dus kaas op je brood doet krijg je ongeveer al 3 gram zout binnen; precies wat je lichaam nodig heeft.

Chips

In chips zit nog niet eens zo heel veel zout, maar we eten het relatief vaak, daarom krijgen we veel zout binnen door het eten van chips. Op naturel chips zit het meeste zout. Natuurlijk weten we allemaal wel dat chips niet goed is, maar toch eten we het met zijn allen veel te vaak. Probeer het zoveel mogelijk te vermijden, het is tenslotte geen noodzakelijk voedingsmiddel.

Vlees

Ook in vlees zit veel zout. Er wordt namelijk zout aan toegevoegd om het een lekkerdere smaak te geven, maar gezond is het dus niet. Eet dus niet elke dag vlees, maar probeer ook eens vegetarisch ‘vlees’ en dagen zonder vlees. Dit is beter voor jou én het milieu!

Hoe kun je makkelijk minder zout eten?

Te veel zout is dus slecht voor je, maar dat wist je waarschijnlijk al. Omdat veel mensen nog elke dag veel te veel zout binnenkrijgen, is het van belang dat we met zijn allen minder zout gaan eten. Maar hoe doe je dat dan? Lees verder.

Ten eerste is onnodig zout vermijden. Hier bedoelen we mee dat je geen zout op je aardappelen of je groente moet doen, want daar belast je je lichaam extra mee. Ook minder chips eten hoort hierbij. Kun je dit niet in een keer? Bouw het dan rustig af.

Ook producten waar veel zout aan is toegevoegd moet je vermijden. Dit zijn de bovengenoemde producten pizza, brood, kaas, soep, chips en vlees. Dat soort producten moet je zoveel mogelijk vermijden. Natuurlijk kan het geen kwaad om van tijd tot tijd zoiets te eten, maar doe dit niet te vaak.

Je kunt ook in de winkel op het etiket van een product kijken hoeveel zout er in zit. Op het etiket staat vaak natrium in plaats van zout. Veel mensen denken dat natrium hetzelfde is als zout, maar dat is niet zo. Zout is 2,5 keer zwaarder dan natrium. Als je op een etiket ziet staan dat ergens 1 gram natrium in zit, dan zit er dus 2,5 gram zout in.

Je leest op het internet weleens dat Himalayazout of Keltisch zeezout beter zijn dan keukenzout, maar dit is niet waar. Je ziet Himalayazout zelfs al in de supermarkt liggen, maar het is dus niet gezonder. Laat je niet misleiden door de fabrikanten, die zijn alleen uit op winst.

Online cursus

Wil jij voor de rest van je leven af van lichamelijke ongemakken als moeheid, stemmingswisselingen, huidklachten, darmklachten, etc.? Dan is er goed nieuws! Er is namelijk een online cursus van Richard de Leth van OERsterk. Deze cursus laat jou zien hoe je binnen 4 weken van dat soort klachten af komt door gezond te eten.

Richard de Leth heeft Orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd en kent als geen ander het belang van gezond eten. Richard was namelijk 11 dagen in de Spaanse Pyreneeën als ‘oermens’. Hij at alleen natuurlijke voeding in een natuurlijke omgeving en voelde zich veel beter, gezonder en lekkerder in zijn vel.

Daarom heeft Richard een eigen website: oersterk.nu. Op die website vind je cursussen, blogartikelen en tips om gezonder te eten.

Het logo van OERsterk.
Het logo van OERsterk

De cursus bestaat uit 4 weken, die ook wel modules worden genoemd. Lees verder wat je per module (week) leert.

In de eerste week leert Richard jou welke voeding jouw lichaam versterkt en hoe je dit kunt toepassen in jouw leven.

In de tweede week leer je welke voeding je beter kunt vermijden en welke voeding niet goed is voor je lichaam.

In de derde week leer je de 2 belangrijkste voedingsregels. Deze regels leer je nergens anders en dat is een gemiste kans. Als je deze regels namelijk kent, ga je gezondere keuzes maken omdat voedsel in een breder perspectief wordt gebracht.

In de vierde en tevens de laatste week leer je hoe je meer uit je voeding haalt als je je leefstijl in balans brengt. En dat maakt je op voedingsgebied eigen manager!

De cursus ‘Gezond in 4 Weken’ kost €98,-, maar is je investering waard. In de huidige maatschappij liggen welvaart ziekten als obesitas en diabetes op de loer doordat we slecht en vooral onnatuurlijk eten. Met de cursus ‘Gezond in 4 Weken’ beperk je de kans op dat soort ziekten door meer op je voeding te letten en gezonder te eten.

Is €98,- op dit moment te duur voor jou? Dan kun je het ook in 3 termijnen betalen.

Wat je bij deze cursus ook nog krijgt is een weekmenu mét boodschappenlijstje! Zo ervaar je de kracht van gezonde voeding.

Wil je de cursus proberen? Dat kan! Klik op de knop hieronder!

Conclusie

Zout is een natuurlijk mineraal die oorspronkelijk uit de zee komt en is een van de vijf basissmaken (zoet, zout, bitter, umami (hartig) en zuur) die we kunnen waarnemen met onze tong.

Zout wordt gebruikt om ons voedsel lekkerder te laten smaken. In brood zit bijvoorbeeld veel zout, maar ook in kaas. Ook heeft het lichaam zout nodig om te kunnen functioneren. Als het maar niet te veel is, want te veel is nooit goed en kan problemen in je darmen veroorzaken.

Omstreeks 6000 v.C. werd zout waarschijnlijk ontdekt bij het meer van Yungcheng in China.

Je lichaam heeft zout nodig om goed te kunnen functioneren, maar waarom?

Zout is nodig om de zenuwen te prikkelen, de spieren samen te trekken en vocht af te voeren. Hiervoor is zo’n 1 tot 3 gram zout nodig, maar wij krijgen gemiddeld veel meer binnen, namelijk 9 gram. De Hartstichting adviseert om maximaal 6 gram zout per dag te eten. Dat is dus 3 gram minder dan wij nu gemiddeld per dag eten.

Producten waar vee zout in zit zijn pizza, soep, brood, kaas, chips en vlees. Probeer deze producten dus zoveel mogelijk te vermijden, al is het natuurlijk niet erg om het af en toe te eten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: