Deze vitamines heb je elke dag nodig!

Je lichaam heeft elke dag veel verschillende vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen nodig om goed te functioneren.

In dit artikel lees je welke vitamines het belangrijkste zijn en die je lichaam elke dag nodig heeft.

Wat zijn vitamines?

Ja, wat zijn vitamines eigenlijk? Je weet vast wel dat ze in fruit en groente zitten, maar vitamines zijn veel meer dan dat.

Fruit in hartjesschaaltjes.
Vitamines zitten voornamelijk in groente en fruit

Er zijn in totaal 13 vitamines die je elke dag in kleine hoeveelheden binnen krijgt via je eten en drinken. Vitamines leveren geen energie. Alle vitamines hebben een eigen functie. Zo zorgen ze voor een goede werking van het lichaam, normale celfunctie- en deling en zorgen ze voor de groei en ontwikkeling van je lichaam.

Vitamines worden ingedeeld in twee categorieën, namelijk vet-oplosbare vitamines en water-oplosbare vitamines.

Vet-oplosbare vitamines zijn vitamines die in vet oplosbaar zijn. Er zijn hier vier soorten van, namelijk vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. Deze vitamines hebben vet nodig om in het bloed opgenomen te worden. Ze worden in de weefsels in het lichaam opgeslagen.

Water-oplosbare vitamines zijn niet in vet, maar in water oplosbaar. In tegenstelling tot de vet-oplosbare vitamines, worden water-oplosbare vitamines niet opgeslagen in het lichaam. Daarom is het belangrijk om ze binnen te krijgen via voedsel. Soorten van water-oplosbare vitamines zijn vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9, B12 en vitamine C.

Welke vitamines je elke dag nodig hebt

Vitamine B8 – Biotine

Biotine (oftewel vitamine B8) heb je nodig om energie uit eten vrij te maken. Het is zó belangrijk dat je bloedarmoede, depressie en huidafwijkingen kan krijgen als je er te weinig van binnen krijgt.

Biotine zit onder andere in eieren, lever, melk, noten en pinda’s.

Vitamine B11 – Foliumzuur

Foliumzuur (oftewel vitamine B11) heeft je lichaam nodig voor de groei en een goede werking van het lichaam en om witte en rode bloedcellen aan te maken. Daarnaast is het belangrijk voor de ontwikkeling van een nog ongeboren kind.

Glas met melk.
Foliumzuur zit in melk (zuivel)

Foliumzuur komt met name voor in groente, brood, vlees en zuivel.

Een tekort aan foliumzuur kan lijden tot bloedarmoede. Daarnaast is de kans op een open ruggetje, een gespleten gehemelte en een ‘hazenlip’ groter bij het ongeboren kind.

Vitamine B3 – Niacine

Niacine (vitamine B3) is belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam en de aanmaak van vetzuren.

Niacine zit in vlees, vis, volkoren graanproducten, groente en aardappelen.

Hoewel de kans op een tekort van niacine zeer klein is, zijn er wel degelijk gevolgen. Zo kun je huidaandoeningen, diarree en dementie krijgen.

Vitamine B5 – Pantotheenzuur

Pantotheenzuur (vitamine B5) is essentieel voor de groei, voortplanting en de normale fysiologische functies. Het is betrokken bij de energieproductie, de stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten.

Pantotheenzuur zit in bijna alle voedingsmiddelen (het Griekse woord pantos betekent overal), maar het vitamine B5-gehalte in voeding kan sterk dalen door voedselraffinage, koken, invriezen en inblikken.

Vitamine B2 – Riboflavine

Riboflavine (oftewel vitamine B2) is noodzakelijk voor ons lichaam. Het is namelijk nodig voor de energievoorziening in het lichaam. Riboflavine maakt energie vrij voor het lichaam uit koolhydraten, vetten en eiwitten.

Riboflavine zit vooral in melk en ander zuivel, maar ook in groente, fruit, vlees en graanproducten.

Bij een tekort aan riboflavine kun je huidafwijkingen en ontstekingen in de neus krijgen.

Vitamine B1 – Thiamine

Thiamine (vitamine B1) heeft je lichaam nodig om energie uit je dagelijkse voedsel te halen.

Thiamine komt voor in groente, vlees, noten, graanproducten en gist.

Een tekort aan thiamine kan lijden tot darmziektes en andere chronische aandoeningen.

Vitamine A – Retinol

Ook retinol (vitamine A) is zeer belangrijk voor je lichaam. Dit is omdat vitamine A celbeschadiging bestrijdt. Daarnaast helpt het bij de ontwikkeling van het gezichtsvermogen, een goed zicht en het afweersysteem.

Vitamine A zit vooral in dierlijke producten, maar tegenwoordig wordt het ook toegevoegd aan halvarine en bak- en braadproducten.

Een tekort aan vitamine A kan lijden tot een slecht gebit (bloedend tandvlees), dof haar, nachtblindheid (met eventueel totale blindheid tot gevolg), een droge huid en een verminderde afweer.

Vitaminepillen

Veel mensen slikken vitaminepillen, maar is dit wel goed voor je? Daar zijn de meningen over verdeeld, maar hier geven wij het antwoord.

Witte pillen in een wit doosje.

Het antwoord op deze vraag is helaas niet zo simpel. Dit komt omdat alle vitamine(pillen) andere eigenschappen en functies hebben. Daarnaast is het aanbod van vitaminepillen ENORM en dan zijn ze ook nog allemaal verschillend.

Er zijn onderzoeken die aantonen dat bepaalde vitaminepillen beter en sneller werken dan natuurlijke vitamines via voeding, maar weer andere onderzoeken tonen aan dat (te veel) vitaminepillen slecht zijn voor de gezondheid.

Het antwoord op de vraag ligt eigenlijk aan verschillende factoren, namelijk jouw gezondheidssituatie en de specifieke pil zelf. Vitaminepillen zijn sowieso schadelijk als je er te veel van inneemt. Het is dus belangrijk dat je je aan de maximale dosering houdt. Daarnaast is het sowieso niet slim om vitaminepillen te slikken als je ze niet nodig hebt. Doe dit dan ook niet, je bespaart er ook nog een hoop geld mee.

Wat je nooit moet doen is vitaminepillen zien als vervanging van gezonde voeding (groente en fruit) waar van nature al vitamines in zitten, want dan krijg je weer een tekort van mineralen en andere vitamines.

Neem dus nooit vitaminepillen als je die niet nodig hebt. Neem ze alleen als je ze voorgeschreven krijgt van je (huis)arts.

Kortom: vitaminepillen zijn niet per definitie slecht, mits je er niet te veel van inneemt. Ons advies is om ze niet in te nemen, tenzij je ze voorgeschreven krijgt van je (huis)arts of écht een vitaminetekort hebt. Als je tóch vitaminepillen gaat innemen, blijf dan wel gezond eten, zodat je ook natuurlijke vitamines en mineralen via je voedsel binnen krijgt.

Weet jij van jezelf dat je te weinig van een van deze vitamines eet? Of heb jij een van de klachten/symptomen? Zorg dan dat je elke dag ál deze vitamines binnenkrijgt en het gaat vanzelf weer weg.

Conclusie

Er zijn in totaal 13 vitamines die je elke dag in kleine hoeveelheden binnen krijgt via je eten en drinken. Vitamines leveren geen energie. Alle vitamines hebben een eigen functie. Zo zorgen ze voor een goede werking van het lichaam, normale celfunctie- en deling en zorgen ze voor de groei en ontwikkeling van het lichaam.

Vitamines worden ingedeeld in twee categorieën, namelijk vet-oplosbare vitamines en water-oplosbare vitamines.

Er zijn onderzoeken die aantonen dat bepaalde vitaminepillen beter en sneller werken dan natuurlijke vitamines via voeding, maar weer andere onderzoeken tonen aan dat (te veel) vitaminepillen slecht zijn voor de gezondheid.

Het antwoord op de vraag ligt eigenlijk aan verschillende factoren, namelijk jouw gezondheidssituatie en de specifieke pil zelf. Vitaminepillen zijn sowieso schadelijk als je er te veel van inneemt. Het is dus belangrijk dat je je aan de maximale dosering houdt. Daarnaast is het sowieso niet slim om vitaminepillen te slikken als je ze niet nodig hebt. Doe dit dan ook niet, je bespaart er ook nog een hoop geld mee.

Wat je nooit moet doen is vitaminepillen zien als vervanging van gezonde voeding (groente en fruit) waar van nature al vitamines in zitten, want dan krijg je weer een tekort van mineralen en andere vitamines.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: